Bedriftskultur

Når kundeavgangen er stor, er det kundekulturen som i størst grad er årsaken, ikke dine konkurrenter.

I vår erfaring med å jobbe med kultur ser vi betydelige gap mellom faktiske og nødvendige kundekulturer. Ikke bare hindrer gapet god kundeutvikling, lojalitet og rekruttering til kulturen, det står også i veien for lønnsomheten.

Basert på ovennevnte mener vi at behovet for å forstå hvordan god kundekultur påvirker konkurransekraften mye mer detaljert, på et dypere nivå i subkulturen på en forretningsspesifikk kontekst.
Kulturuvitende team bryr seg ikke. Kulturintelligente team trives og utvikles.

Kundekritisk kultur
Begrepet kundekritisk kultur har aldri vært mer komplekst, men likevel kritisk viktig å forstå, og søke. Konkurrentsituasjonen endres, fusjoner og oppkjøp, ny teknologi og behovet for innovasjon, kundefokus hos alle mennesker som skal vinne frem i kampen om lojalitet og lønnsomhet.
Vi kan si at kulturintelligente kundeteam vil være fremtidens klare vinnere.

Hva er kundekultur?
Kultur handler om hvem dere er sammen, hva dere står for som organisasjon og din måte å drive håndtere kunder på. Betydelige, men udefinerte gap mellom faktisk kultur og for eksempel ønsket kundekultur. Å eliminere disse gapene vil øke lojaliteten og lønnsomheten i et kundeteam.
Eksempel på god kundekultur er å søke finne og tilføre økt kundeverdi versus å redusere prisene for å få til en fornyet avtale. Det er dette kundekultur dreier seg om.

Kultur drives av verdier, som har en dyp innvirkning på folk ved hvordan de prioriterer, oppfører seg og tar beslutninger. Det er derfor kultur har en dyp innvirkning på forretningsresultater og på oss alle personlig. Vi definerer kultur som summen av alle verdiprioriteringer som ansatte og ledere har.

Kulturendring
For å drive kulturendring trenger du en strukturert tilnærming. En kulturstrategi er en guidet reise gjennom det komplekse kulturutviklingsfeltet, fra hvor du er til der du ønsker å være. Den består av fire definerte moduler. Hver fase tilpasses for hver kunde, basert på forretningsstrategi, organisasjon og ressurser. STI fasiliteter og samkjører alle disse fire fasene sammen med ditt kundeteam. Herfra er du på vei til å bygge en kulturintelligent kundekultur.

Hvis kultur spiser strategi til frokost, er det mangel på kulturell innsikt i strategien som er årsaken.