Skap en suksesshistorie med
blended learning

Det høres nesten for godt ut til å være sant. Men sannheten er at med litt innsats og system, kan du få mer fornøyde ansatte, mer fornøyde kunder og høyere omsetning. Hvordan? Ved bevisst bruk av Blended learning!

For å skape en suksesshistorie kreves det langt mer enn at selgerne kan litt om produktene og vet hvordan kassa fungerer. Folk flest trenger et engasjerende miljø hvor de får utfordringer, mulighet til å utvikle seg og få anerkjennelse, for gjøre sitt beste på jobb. I en positiv bedriftskultur hvor dette er på plass, vil de ansatte blomstre – og bidra til at omsetningen øker. «Når mennesker stadig utvikler seg og opplever mestring, vokser bedriften også. Med Blended learning får vi til akkurat dette», sier Carl Haakon Klafstad, Manager B2C i STI Norway. Men hva er egentlig Blended learning?

Blended learning – fancy navn med målrettet praktisk innhold

«Blended learning, eller blandet læring på norsk, er et flott buzzord – men det som er viktig er jo hva det dreier seg om», sier Klafstad. «Læring kan skje på mange plattformer, både bevisst og ubevisst. Man kan lære på tradisjonelle fysiske kurs, gjennom e-læring på PC eller mobil, refleksjonsoppgaver og tester, sosial læring, observasjon av kollegaer og så videre. Blandet læring handler om bevisst å sette disse ulike læringsvirkemidlene i system så de ansatte kan bli best mulig – på best mulig måte.»

STI Norway (tidligere Euro Business School) hjelper hvert år rundt 50 bedrifter med å øke omsetningen ved å bruke blandet læring. «Det gjelder å unngå å belære, men heller legge til rette for effektiv læring», sier Klafstad. «For å få til dette må læringen tilpasses der medarbeiderne er – både fysisk og mentalt.»

Effektivt læringssystem

Klafstad har over 20 års erfaring innen faghandel og er ekspert på hvordan man oppnår gode resultater i retailbransjen. Han møter mange bedrifter som ikke vet hvor de skal begynne og hva de bør gjøre. I tillegg forteller han at mange er redde for at det vil ta mye tid og at det ikke vil ha noen stor effekt på omsetningen. «Jeg tør påstå at det å investere i et godt opplærings- og treningsprogram er den investeringen i retail som gir desidert mest tilbake», sier Klafstad.

«Vi er gjerne med helt fra starten og hjelper til med innholdet til læringsprosessen, setter det i system og trener lederne som skal gjennomføre det. Og vi har alle verktøyene som gjør det effektivt. Via et elektronisk LMS – learning management system – får man et kursprogram, informasjon, filmer og instrukser, for eksempel om hvordan de ansatte skal observere og evaluere kolleger for å lære av det. Alt dette mens de trener på faktiske kunder og skaper merverdi og salg in action

Kom i gang – og nå målet

For å komme i mål må man også begynne et sted. «Man kan egentlig sammenligne det med en app. Når du først har lastet den ned og forstått hvordan den fungerer, er det veldig enkelt og effektivt å bruke den. Sånn er det med læringssystemer også. Du må legge inn litt innsats i begynnelsen og finne ut av hvordan du skal gjøre det. Når du er i gang, blir det en naturlig del av arbeidshverdagen»

Resultatene er ifølge Klafstad positive. «Når dette settes i gang i de ulike butikkene, opplever både selgerne og lederne stor mestring og glede over å få det til. Jeg har fått mange tilbakemeldinger fra kunder som er overbegeistret over resultatene dette skaper, og som ringer meg og utbryter ‘Det funker!’ Det er utrolig spennende å jobbe med.»

Nye innlegg

Skriv inn og trykk Enter for å søke