Ser bedriften kundene?

Salgsbransjen er i endring! 9 av 10 ledere sier til Linkedin at de ikke lenger tar kalde telefoner. Forester melder at mellom 60-90 prosent av kjøpsprosessen gjøres på nett, før beslutning tas. Salgsprosessen er blitt en kjøpsprosess, og den starter i et rom de aller fleste selgere ikke er. 

Kundene bruker nettet og nettverk for å orientere seg om tjenester og produkter. Kjenner du til hvem som besøker dine nettsider? Vet du hvordan de orienterer seg på dine nettsider, og hva de er interessert i?

I markedet med bind for øynene

Se for deg at du har butikken full av folk. Interessenter fra fjern og nær. De viser tydelig hva de er interessert i, og kommer stadig tilbake til det som er mest relevant for dem. De har klare behov og utfordringer de ønsker å løse.

Samtidig sitter du vilkårlig og ringer kunder som ikke engang har kjennskap til din bedrift. Du prøver å overbevise dem om å møte deg, slik at du kan begynne på null i din argumentasjon mot et salg. Eller du engasjerer noen andre til å forsøke å sette opp en avtale, slik at du i alle fall slipper den delen av jobben.

Kundene i butikken din fortsetter å vise interesse, men ikke bare i din butikk. De går i andre også. Leter. Søker informasjon, samler argumentasjon, for å ta en beslutning.

Lite kjennskap til interessenter

Dette er virkeligheten for de aller fleste bedrifter i norsk næringsliv i dag. I en tid der fokuset på innholdsmarkedsføring er i ferd med nå uante høyder, er det svært få bedrifter som fokuserer på å faktisk komme i kontakt med de som søker informasjon på nettsidene deres.

Klar strategi

Framover handler salg om å være aktiv med hjelp og relevant informasjon på nett! Bedrifter bør engasjere kunden, både elektronisk og menneskelig, i hans søken etter beslutningsgrunnlag. Bedrifter som lykkes i framtiden har også en klar strategi på hvem de vil nå, og når og hvordan selgere skal ta kontakt med de som viser interesse.

Nye innlegg

Skriv inn og trykk Enter for å søke