Målgrupper

Kundesegmentering gir bedriften en tydelig forståelse for hvilke segmenter og målgrupper som er relevante for deres produkter og tjenester.

Bedrifter har aldri hatt flere virkemidler og kanaler til å kommunisere med eksisterende og potensielle kunder. Gjennom god kundesegmentering og tydelig målgruppe kan dere tilpasse markedsaktiviteter til kundenes kjøpsprosess. Målet med kundesegmentering er å skape kundeopplevelser som gir verdi til kundene og som øker bunnlinjen.

Kundesegmentering og kjøpsatferd
Kundene deres har ulike behov og befinner seg på ulike stadier i kundereisen når de skal kjøpe tjenester og produkter. Gjennom grundige analyser av deres kunder og segmenter kan dere innhente verdifull innsikt om kundenes nåværende og fremtidige kjøpsatferd. Har ledergruppen innsikt i hvilke segmenter og målgrupper som er mest inntektsgenererende og lønnsomme?

Verdien av tydelige målgrupper
Det er veldig få selskaper som har råd til å være alt for alle mulige kunder! Det finnes utrolig mange aktører som ønsker «alle» i målgruppen. Skal man henvende seg til alle krever det ekstremt store markedsbudsjetter, og man risikerer å vanne ut merkevaren fordi man henvender seg til målgrupper som hverken har interesse eller behov for det du tilbyr.

Kjernen i kundesegmentering er derfor å identifisere aktuelle målgrupper innen ulike segmenter der dere kan ha gode muligheter til å øke salget på deres produkter og tjenester.

Relatert

De 30 beste triksene og idéene og leadsgenerering

Generering av leads av høy kvalitet og i store mengder er en markedsførers viktigste mål. Overraskende nok mener bare én av ti at kampanjene deres for leadsgenerering er effektive. Hva skjer?

Annonsering i sosiale medier

Sosiale medier som kommunikasjonskanal kan være en viktig brikke for å skape vekst for ditt selskap.

Hvordan bruke sosiale medier i din B2B-kommunikasjon

Har du tatt et bevisst valg og vet du hva du ønsker å oppnå med din digitale kommunikasjon?