Thon Hotels

“Med dyktig ledelse og assistanse fra spesialister i STI, har selskapet løftet den kommersielle kulturen til et nytt nivå.

– Vi bryr oss om hvordan du har det når du er på Thon Hotels”

Per GriwellKommersiell Direktør

Thon Hotels savnet de konkrete verktøyene for å klare å bli vinnere på å skape besøksglede for kundene og arbeidsglede for de ansatte. Deres visjon er å strekke seg litt lengre hver dag for kunden. Det ble derfor veldig viktig å få utviklet verktøy som kunne realisere verdiene: levende engasjert, profesjonelt vertskap og med vilje til å glede, sammen med visjonen.

Gjennomføring

Thon Hotels inngikk en avtale med STI for å kunne virkeliggjøre sine verdier og visjon. De ønsket å satse på å oppgradere sitt interiør, tilby nye produkter og utvikle sine ledere og medarbeidere. Ansatte som er motiverte for utvikling er også med på å drive selskapet fremover.

– Hvis opplæringen er virkelig god og dedikert til målet vårt, skaper det veldig stor arbeidsglede, forteller Assisterende Kommersiell Direktør Gunnel Berdal Wallstein.

Thon Hotels valgte å prioritere en heltidsstilling for å opprettholde profesjonaliteten. Kompetanseansvarlig Cathrine Gulhaugen gikk gjennom et «train the trainer-program» sammen med STI i 2018.

– STIs styrke har vært å skreddersy en verktøykasse som passer til oss, forteller kompetanseansvarlig i Thon Hotels Catrine Gulhaugen.

Prosessen med å få verktøy utviklet kun for Thon Hotels startet med analyse, rådgivning og evaluering av kundetilfredshet og de ansattes salgspresentasjoner.

– Vi har fått et helt annet tankesett, smiler Catrine Gulhaugen og fortsetter: – STI har hjulpet meg til å kunne utføre det jeg brenner for, som er å utvikle mennesker.

Resultat

Thon Hotels oppnådde en økning på 32 millioner kroner i pipelinen, fra 92 til 124 millioner kroner. Prisen «årets resultatskaper» gis til den som har fått de beste resultatene innen ledelse, salg og service. I 2018 var dette Thon Hotels.

Nøkkelen til suksess ble å satse på trening, fremfor de tradisjonelle kursene.
– Vi ville at kunden skulle sitte igjen med en opplevelse som de ikke møter hos våre konkurrenter, forteller Kommersiell Direktør Per Griwell.

Og det gjorde kundene.

– 2018 var et bra år for oss! Vi hadde en markedsandelutvikling, bunnlinjeutvikling og topplinjeutvikling som var veldig positiv, opplyser Griwell.

Hotellkjeden opplevde en økning i pipeline og en økning i arbeidsglede. De økte omsetningen i året med 5 %, samt opplevde vekst i TrevPar (Total Revenue Per Available Room).