Salgskultur

God salgskultur som subkultur i selskaper gir mange gode fordeler.
Nå kan du identifisere eksisterende salgskultur gjennom å avdekke verdiprioriteringene til de beste på teamet og tette gapet gjennom en strukturert prosess.

I vår erfaring med å jobbe med kultur ser vi betydelige gap mellom faktiske og nødvendige salgskulturer. Ikke bare hindrer gapet gode salg, rekruttering til kulturen, det står også i veien for kundetilgangen til selskapet.

Basert på ovennevnte mener vi at behovet for å forstå hvordan god salgskultur påvirker konkurransekraften mye mer detaljert, på et dypere nivå i subkulturen på en forretningsspesifikk kontekst.
Kulturuvitende team bryr seg ikke. Kulturintelligente team trives og utvikles.

Salgskritisk kultur
Begrepet salgskritisk kultur er komplekst, men likevel kritisk viktig å forstå, og søke. Konkurrentsituasjonen endres, fusjoner og oppkjøp, ny teknologi og behovet for innovasjon, salgsfokus hos selgere som skal vinne frem i kampen om nye kunder og lønnsomhet.
Vi kan si at kulturintelligente salgsteam vil være fremtidens klare vinnere.

Hva er salgskultur?
Kultur handler om hvem dere er sammen, hva dere står for som salgsavdeling og din måte å drive håndtere salgsprosesser på. Betydelige, men udefinerte gap mellom faktisk kultur og for eksempel ønsket salgskultur. Å eliminere disse gapene vil øke salget og lønnsomheten i et salgsteam.
Eksempel på god salgskultur er der hele teamet verdiprioriteringer søker å finne og tilføre økt kundeverdi, finne argumentasjon versus å eksempelvis redusere prisene for å få til en kontrakt. Det er noe av hva en salgskultur dreier seg om.

Kultur drives av verdier, som har en dyp innvirkning på folk ved hvordan de prioriterer, oppfører seg og tar beslutninger. Det er derfor kultur har en dyp innvirkning på forretningsresultater og på oss alle personlig. Vi definerer kultur som summen av alle verdiprioriteringer som ansatte og ledere har.

Kulturendring
For å drive kulturendring trenger du en strukturert tilnærming. Å bygge en god salgskultur er en guidet reise gjennom det komplekse kulturutviklingsfeltet, fra hvor du er til der du ønsker å være. Den består av fire definerte moduler. Hver fase tilpasses for hver kunde, basert på forretningsstrategi, organisasjon og ressurser. STI fasiliteter og samkjører alle disse fire fasene sammen med ditt salgsteam. Herfra er du på vei til å bygge en kulturintelligent salgskultur.